Vaarbewijs 1 of 2?
In Nederland heb je een Klein Vaarbewijs nodig als je vaart op een boot die langer is dan 15 meter (tot 20 meter voor beroepsvaart of 25 meter voor pleziervaart) of sneller kan (dus niet: ‘gaat’) dan 20 km/u. Dan is het verplicht. Die snelheid bereik je al vlot en de boete voor het varen in een vaarbewijsplichtige boot als je geen vaarbewijs hebt is € 550,–. Dat is best zonde.
In andere gevallen is het zeer handig om te hebben, want ook als je geen vaarbewijs nodig hebt voor je boot, moet je wel de verkeersregels op het water kennen. En is het een goed idee om de belangrijkste dingen te weten over veiligheid, techniek en betonning. Die dingen leer je met de cursus Klein Vaarbewijs.
Het verschil tussen Klein Vaarbewijs 1 en Klein Vaarbewijs 2 zit in de vaargebieden: 1 is geldig op de binnenwateren, 2 is voor als je wilt varen op IJmeer, Markermeer, IJsselmeer, Waddenzee, Ooster- en Westerschelde en Eems/Dollard. Het Klein Vaarbewijs 2 gaat dan ook voornamelijk over zaken die je tegenkomt op ruime wateren: navigatie, meteo en aanvullende reglementen.
Buitenland
In het buitenland heb je vaak ook een vaarbewijs nodig, die heet dan ICC. Je krijgt in Nederland je ICC Inland automatisch als je je Klein Vaarbewijs 1 behaald hebt en je ICC Coastal als je je Klein Vaarbewijs 2 in bezit hebt. Het verschilt per land nogal wat je precies nodig hebt, maar er is een duidelijke trend dat de eisen strenger worden. Een beetje logisch ook wel, je vaart met een (dure) boot op uitdagend water, dus enige kennis is dan wel handig.
Meer informatie over welk vaarbewijs je in het buitenland nodig hebt vind je hier: https://blog.tubber.com/nl/het-benodigde-vaarbewijs-per-bestemming/
Van Vamex naar CBR
Momenteel hoor je regelmatig het gerucht dat de overgang van de examens van Vamex naar het CBR ook betekent dat er een praktijkexamen komt. Wees gerust: zover is het nog niet. Of het in de toekomst gaat gebeuren is niet bekend, maar op korte termijn zal dat zeker niet het geval zijn. Daarvoor hoeft u het dus niet nu nog snel te halen, maar het is natuurlijk altijd handig om te hebben!
Vaarplezier
Vaarplezier.nl verzorgt bovenstaande cursussen op een unieke manier, namelijk met twee dagen theorie, waarvan één op de boot. Niet omdat dat moet, maar omdat het leuker, leerzamer en eigenlijk best logisch is.
Op de eerste dag krijg je alle lesstof overzichtelijk gepresenteerd, leggen we verbanden en laten we zien hoe zaken met elkaar samenhangen en waarom ze zo zijn. Op de theoriedag-op-de-boot doen we diezelfde stof nog een keer, maar nu in de praktijk. We oefenen de voorrangsregels, laten je de technische dingen zien die je moet weten, kijken naar de veiligheidsmiddelen en we nemen de aanlegprocedures door zoals die in het lesboek zijn beschreven. Daarna ben je helemaal klaar voor je examen!
Meer weten over vaarbewijzen en vaarbewijscursussen? Ga naar www.naupro.nl !